субота, 26 грудня 2015 р.

Опис досвіду

Досвід не можна передавати,
якщо свідомістю того,
хто хоче запозичити досвід,
не оволоділа ідея,
яка стала джерелом натхнення
до творчої праці.

В. Сухомлинський






Мотивація вибору теми.  Як відомо, інформаційні технології настільки поширені у сучасному світі, що інколи ми дуже ніяково почуваємося, коли змушені відповісти, що у нас немає електронної пошти або щось на кшталт цього. Електронна пошта, CD-ROM, Інтернет, комп’ютеризоване викладання мов, телеконференції – все це можна й потрібно застосовувати задля покращення безперервного процесу викладання іноземних мов. Але слід пам’ятати, що користування інтернет-ресурсами, на відміну від розробки звичних планів уроку, передбачає прогресивну структуру вступу, завдання, інтернет-ресурсів, процесу й результату. Часто діти запитують: “А для чого вчити іноземну мову?” Питання для них зовсім природне і просте, але дуже складне для того, кому його ставлять. Відповідь на нього повинен дати урок.    Вважаю, що сучасний урок англійської мови повинен розвивати комунікативну компетенцію, мотивувати роздуми та висловлювання учнів про те, що ж робить особливою українську культуру, відмінною від інших, тому навчаючи дітей англійської мови, вирішила використовувати українознавчі матеріали на уроках англійської мови із застосуванням інтернет-ресурсів.
Використання інноваційних технологій на уроці іноземної мови стимулює вивчення мови, вчить учнів мислити, дає їм змогу вільно розмірковувати, розвиває впевненість у собі, підвищує розумову і творчу активність учнів.
На даному етапі працюю над проблемою: «Використання українознавчих матеріалів на уроках англійської мови із застосуванням інтернет-ресурсів »

Цілі: викликати інтерес до вивчення іноземної мови шляхом впровадження інноваційних технологій;  використовувати комп’ютерно-інформаційні технології як засіб інтенсифікації навчальної діяльності учнів; підвищувати професійну компетентність, мотивувати роздуми та висловлювання учнів про те, що ж робить особливою українську культуру, відмінною від інших.
Завдання:
Щоб бути хорошим учителем, треба любити те, що викладаєш, і любити тих,кого навчаєш. Бо викладання – це не якесь ремесло, а певний вид мистецтва. А ті, кого ми навчаємо – це дар Божий.                                                                      
  1. участь у різноманітних семінарах – тренінгах та конкурсах;
  2. застосування нових навчальних технологій, створення власних презентацій та завдань до уроків із використанням Інтернет-ресурсів;
  3. оригінальні виховні ідеї,  нестандартні підходи у  навчанні учнів;
  4. друк у педагогічній пресі;
  5. участь у розробці планів впровадження інновацій у навчальному закладі;
  6. реалізація  проектів;
  7. проведення майcтер-класів на базі інших навчальних закладів.
 У своїй педагогічній діяльності керуюся переконанням, що побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на людину, її духовну культуру і визначають основні напрями модернізації навчально-виховного процесу. Своїм кредо вважаю: “Тільки співпраця учителя з учнем здолає бар’єр і дасть результат”.                                                                                                                 Сьогодні перед вчителем англійської мови постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив їх творчий потенціал особистості, поставив її в ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні шляхи навчання іноземної мови.                                                                                                 Щоб наблизити навчальну ситуацію на уроці до сучасного життя і разом з цим зацікавити учнів до вивчення англійської мови, я у своїй практиці намагаюся впроваджувати інноваційні технології, але в жодному разі не перевантажую ними уроки.
Для того, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно перебуваю у пошуках методів виховання і розвитку дітей засобами свого предмета в процесі навчальної та позакласної діяльності. Щоб процес навчання справді був ефективнішим, організовую навчальний процес так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування в реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття знань.
Хотіла б зразу зазначити, що досвід, який презентую, далеко не новаторський, а раціоналізаторський, зібраний при вивченні різної методичної літератури, своєї педагогічної практики і успішно апробований безпосередньо на власних уроках.                                                                                                               Йдучи на урок у будь-який клас, щоразу задумуюся, яким же має бути сучасний урок, як організувати і провести його, щоб отримати максимальну віддачу? Хочу зупинитися на декількох технологіях інноваційного навчання англійської мови зі свого власного досвіду роботи, а саме: інтерактивні технології, технології організації групової навчальної діяльності та технології ситуативного моделювання;   Інтернет ресурсів. Вважаю, що всі  технології можна розділити на: 1) технології, що готують до комунікативної діяльності і сприяють формуванню різних мовних навичок; 2) технології, що забезпечують комунікативну діяльність і сприяють формуванню та удосконаленню умінь аудіювання, говоріння, читання, письма.  Результатом навчання учнів іноземної мови є формування у них навичок і умінь користування мовою як засобом спілкування, тому вважаю, що всі освітні  технології спрямовані на розвиток та формування в учнів комунікативної компетенції.                                                                                                          Працюю з дітьми від першого до одинадцятого класу. Впевнена, методи і форми навчання повинні бути різними для кожного класу, адже є різні, індивідуальні за своїм складом  учнівські колективи.
Зупинюся на окремих моментах свого досвіду.
Постійно використовую знання вихованців з історії, географії, зарубіжної літератури, музики, образотворчого мистецтва.                                                                 То ж як зробити процес навчання цікавим та раціональним для найменших діточок?  Переконуюсь, що найефективніше розвиток особистості здійснюється у грі. Зміст творчої активності дитина набуває саме в ній, тому що гра забезпечує емоційний комфорт, дає можливість самовизначитися,  самореалізуватися, усвідомити власне «я» та відчути себе більш розкутим. Вважаю  гру тою іскринкою, яка запалює вогник допитливості та зацікавлення учнів до предмета. Адже на сучасному уроці, який вимагає від дітей великої інтенсивності та концентрації уваги, напруги сил і знань, різного роду змагання допомагають зняти втому у дітей, розвивають уяву, увагу, допомагають подолати сором’язливість та мовний бар’єр. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію. Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести свою команду.                                                                                    Ефективність  використання технологій, що готують до комунікаційної діяльності особливо помітна на початковому етапі вивчення іноземної мови.                          У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому намагаюся будь-яке пояснення проводити у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути  яскравими іграшками, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів і все це розвиває уявну та асоціативну пам'ять дітей.                                                                     Вважаю, що комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться  на екран.                                                                                                                      Залучаю учнів до створення власних презентацій. Самостійна творча робота зі створення комп`ютерних презентацій розширює запас активної лексики професійного спілкування. Учні самостійно вчаться знаходити цікаву інформацію з даної теми, для цього користуються Інтернетом. Це дуже захоплює учнів, адже кожен намагається показати щось нове, цікаве. Найефективнішими з огляду на розвиток навичок мислення, пізнавальної діяльності учнів та навичок до самостійної дослідницької діяльності є засоби, які проектуються та розробляються самими учнями при вивченні навчального матеріалу. Я відзначаю високий рівень мотивації учнів до навчання у випадках, коли учням надається можливість за допомогою інформаційних технологій  представляти результати цікавого для них навчального проекту.На першому етапі виготовлення презентацій пропоную учням скласти план. Потім надрукувати необхідний матеріал в програмі  Word. Підібрати необхідний ілюстративний матеріал з електронних енциклопедій та мережі Інтернет, відскановуючи  малюнки чи фотографії. Наступний етап – створення презентацій. Учні працюють над дизайном слайдів, варіантами структури слайда – макетами ( титульного слайда, слайдів, які містять в собі лише текст або лише зображення, текст і зображення, діаграми); кольоровим оформленням слайда ( фону і тексту); настройкою анімації (ефектами, якими будуть супроводжуватись тексти і графіка); налагодженням керуванням презентацією. Завершальним кроком необхідно запам’ятати створену презентацію, записати її на диск і представити перед учнями (презентації на тему “Ukraine”, “Famous Ukrainian Painters”.
Зі своєї практики бачу, що дітям дуже подобаються нестандартні уроки: урок-гра, театралізований урок-вистава, урок-казка, де використовуюся яскраві картинки, предмети, іграшки, лічилки і пісеньки, які можна виразити через міміку і жести. Проте, до нестандартного уроку готуємось  з учнями заздалегідь. Такий урок є одним з останніх етапів навчального циклу, оскільки основна навчальна діяльність на стадії підготовки до нього. Менші діти полюбляють технології ситуативного моделювання (рольові, дидактичні, імітаційні ігри).                          Наприклад проводжу уроки-екскурсії.  Одним із таких є урок в 11 класі по темі “У музеї”. Заздалегідь підготовлена група екскурсоводів, група учнів, яка пропонує провести екскурсію до садиби Маркіяна Шашкевича у село Підлисся Золочівського району для поглиблення знань з краєзнавства. Заняття проходить у шкільному музеї Маркіяна Шашкевича. Гіди розповідають “туристам з Великобританії” про життя та творчість Маркіяна Шашкевича – Будителя Галичини, чиє ім’я носить наша школа. “Туристи” ставлять запитання, які їх цікавлять:
  1. Was M. Shashkevych the leader of the democratic group “Ruska
     triytsia”?
  1. Where did M. Shashkevych get education?
  2. How many children were in the family?
  3. What kind of books did he like to read?
  4. He read books by W. Shakespeare, V. Scott, didn’t he?
  5. What was his first book in Ukrainian?
  6. Why did he die so early? Was he ill?
Учні, які присутні у музеї, розповідають про життєвий та творчий шлях нашого земляка, читають вірші Маркіяна Шашкевича:
Train of thought, do take me              Шуми, вітре, шуми, буйний,
To my dear green pinery,                   На ліси, на гори,
To get rid of melancholy                    Мою журну неси думку
And be last in revirie.                         На підлиські гори.
There thou’ll hear olden oaks,            Там спочинеш, моя думко,
One after another,                               В зеленій соснині;
Telling stories of my green years,      Журбу збудеш, потішишся
Care-free and free of bother.              У лихій годині.
М. Шашкевич. Підлисє.
Покладаючись на раніше набуті знання школярів з географії у 8 класі, у 9 класі при вивченні теми “Київ – столиця України” проводжу заочну екскурсію по визначних місцях столиці. Заохочую дітей здобувати знання самостійно, користуватися різними джерелами інформації, сучасними інформаційними технологіями. Випереджаючим завданням учням було запропоновано підготувати за допомогою набутих знань з української літератури у 9 класі по історичній книзі і збірці епічних творів “Повість минулих літ” про конкретні дані заснування Києва, з історії 7 класу – про будівництво Софіївського Собору. За допомогою Інтернету мої вихованці готують творчі презентації про історичні місця Києва.                                                               У середніх  та старших класах часто використовую технології , що забезпечують комунікативну діяльність ,тобто, інтерактивні технології: «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь», «Особистий погляд», «Авторське крісло», в основі яких лежать принцип безпосередньої участі кожного учня, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри та уроки-змагання, коли всі види діяльності на уроці оцінюються смайликами, а в кінці уроку – відповідними балами.
Рольова гра дає дітям можливість поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом. Пропоную дев’ятикласникам підготувати відповідний одяг для перевтілення в образи історичної епохи часів виникнення Києва: Кий, Щек, Хорив, сестра Либідь, літописець Нестор. І вони із задоволенням готують рольову гру. Гра розпочинається під тиху мелодію пісні Д. Гнатюка “Києве мій” та біля виставки художніх робіт попередньо підготовлених учнями. Наприклад:
Nestor. Once there lived three brothers: Kyi, Shchek and Khoriv and they had a sister Lybid. One day they were boating along beautiful banks of the Dnipro. They saw three green hills covered with a thick forest.
Kyi. This is a fine place. Let us settle here.
Shchek. Oh! It’s really a fine place!
Khoriv. Look! The river is beautiful and the forest is so thick. I’ll sing about it.
Lybid. I’ll make snow-white linen for the Polian women … etc.
Дітям заздалегідь подаю репліки, фрази, з якими можна скласти сценарій діалогу. При вивченні теми “Київ – столиця України” у 9 класі учні використовують такі вирази для роботи в парах:
It was interesting for me to know…
I paid special attention to …
I hardly believed that, but …
Without doubt the information about …
It should be mentioned here about …
У всіх класах  практикую технологію організації групової навчальної  діяльності, завдяки якій посилюється соціальний контакт між членами групи, формуються такі цінності, як задоволення результатами власної і спільної роботи, взаємодопомога, взаємозбагачення, взаємоконтроль, змагальність, істотно зростає індивідуальна допомога з боку вчителя й товаришів по групі тим, хто її потребує.  Для того, щоб навчання було диференційоване, а вихованці були активними учасниками навчального процесу, проводжу уроки, на яких вони навчаються в групах.
Роботу в групах проводжу для автоматизації навиків та вмінь аудіювання. . Діти в групах розв’язують і супутні задачі – такі, як повторення граматичних навичок говоріння (теперішній або минулий час), розвиток уміння читати й розуміти на слух з метою вилучення загальної, конкретної і детальної інформації. Така робота може проводитися відразу після введення  нового матеріалу на початку вивчення теми, на узагальнюючому уроці та на уроці-опитування. В такому учнівському колективі в умовах дружнього змагання в парах чи в групах всі намагаються відповідати і працювати якнайкраще. Наприклад до дев’ятикласників ставлю запитання: “Хто знайде скоріше зайве слово?”. Учні на слух сприймають перелік слів і виявляють те, яке є зайвим.
Наприклад:
a) Romania                 b) Lviv               c) Dniester
Poland                         Rivne                 Dnipro
Belarus                        Uzhhorod               Visla
Russia                           Kharkiv              Desna
England                       Poltava               Siverskiy Donets
Hungary                      Moscow              Pivdenny Bug
Slovakia                      Kyiv   
Вважаю, що ефективним прийомом організації праці вихованців є робота в парах при вивченні англійської мови. При вивченні теми “Запорізька Січ” у 5 та 9 класах, яка вивчена учнями на уроках історії у 5 класі, використовую метод “Чистої дошки”. Звертаю увагу дітей на дошку з підготовленими наперед запитаннями. “Відповіді на них, - пояснюю – ви знайдете, опрацювавши текст “Zaporizzian Kozaks”. Після читання, в процесі аналізу тексту, ви відповідатиме на них, а я витиратиму опрацьовані питання. Робота буде успішною, коли на кінець уроку дошка буде чистою.” Так, під час роботи над текстом “Ukraine” (9-й клас), пропоную учням дати відповіді на такі запитання, які відомі їм з уроків географії “Географія України 8-9 класи”:
  1. What countries does Ukraine border on?
  2. What is the total area of our country?
  3. What is the main river?
  4. What is the capital of Ukraine?
  5. What mineral resources is Ukraine rich in?
В такий спосіб школярі вибирають із великого тексту “Ukraine” (9-й клас) ту необхідну інформацію, що найбільш важливою і на вивчення якої їх націлює вчитель.
У 6 класі, при вивчені теми “Ласкаво просимо в Україну”, школярі знаходять цікавий матеріал про вишиті рушники і гончарство, створюють презентації та оформляють  виставку у класі з елементів Гаварецької кераміки та домашніх вишиванок.
У 9 класі, вивчаючи тему “Міста та містечка України”, учні із задоволенням переглядають фільм про Золочів, оформляють творчі роботи про історію Золочева, визначні місця. Особливо цікавою буде робота дітей, які опишуть визначні місця Золочівського краю: Золочівський замок, Китайський палац, церква Святого Миколая (кінець 16 ст.) у м. Золочеві, Римо-католицький костел (18ст.), садиба М. Шашкевича у с. Підлисся, Гавареччина, Поморянський замок (16 ст.), виток Західного Бугу, дерев’яна церква Святого Миколая (17 ст.) у с. Сасів, дерев’яна церква Успіня Пресвятої Богородиці (18 ст.) у м. Глиняни.
Готуючись до уроку, добираю такий матеріал, який би зацікавив моїх вихованців, теми, які відповідають їх віку, інтересам. Постійно розвиваю і підтримую власну думку кожного учня. Діти із задоволенням читають вірші про Україну англійською мовою, співають українські народні пісні, шукають і відгадують загадки, записують кросворди, прислів’я. І саме це сприяє розвиткові усного мовлення з використанням елементів національного виховання.
У 6 класі, вивчаючи тему “Життя в Україні”, даю таке завдання: “З’єднайте українські прислів’я з початком англійських. Доповніть англійські прислів’я”. Наприклад:
1) Всюди добре, а вдома           a) There is no place …
найкраще.
2) Нема ніде краще, як              b) Every bird likes …
вдома.
3) Всяк кулик до свого              c) East or West …
болота звик.
Постійно заохочую школярів розповідати про героїчне минуле запорізьких козаків (5-й клас, тема “Запорізька Січ”), про славетних гетьманів (9 –й клас, тема “Петро Сагайдачний”), про відомих вчених та винахідників (11-й клас, тема “Іван Полюй – видатний український фізик”). Учасники навчально-виховного процесу описують географічне положення та клімат України (6-й клас, тема “Україна – наша батьківщина”, 9-й клас, тема “Географічне положення України”), відвідують великі міста і містечка з їх історичними пам’ятками (6-й клас, тема “Київ”, 9-й клас, тема “Київ”, “Львів”, “Золочів”). Поряд з вивченням краєзнавчого матеріалу учні презентують у ролях твори В. Шекспіра та Т. Шевченка, М. Твена та М. Шашкевича (7-й клас, тема “В. Шекспір”, 8-й клас, тема “Книги в моєму житті”), співають пісні Брітні Спірс та Ані Лорак, О. Пономарьова та Мадонни (8-й клас, тема “Повсюди музика!”), описують картини Левітана та Романишина, Ван Гога та Ткаченка (11-й клас, тема “Мистецтво”).                                                       Велику увагу приділяю створенню  Portfolio. Починаємо з малюночків, візиток, розповідей про себе, свою сім’ю, самостійні роботи учнів у молодших класах і закінчуємо цілими проектними роботами, у процесі виконання якої формуються лідери, визначаються творчі особистості. А учні середніх та старших класів  готують реферати та непросто переказують їх, а створюють проблему, над якою працюють і вирішують її. 
Впродовж багатьох років роботи спостерігаю за учнями. Переконана, у кожному класі є талановиті, обдаровані діти, , які вміють складати вірші на англійській мові про Україну, рідне місто, здійснюють переклад уривків із творів англійських авторів, роблять малюнки до поетичних та прозових творів при цьому використовують Інтернет ресурси.  Я завжди намагаюся розвивати їх уяву, фантазію, асоціативність та оригінальність мислення на своїх уроках.
Горджуся результатами своєї праці: мої учні є учасниками обласних олімпіад, районних олімпіад, випускниками факультетів іноземних мов, вчителями та викладачами іноземних мов.
Вважаю, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно потрібно перебувати у пошуках інновацій в освіті. Щоб процес був ефективним, організовую його так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування, так і для набуття знань. Для того, щоб навчання було диференційованим, а вихованці стали активними учасниками навчального процесу, проводжу уроки, на яких вони стають рівноправними співавторами уроку, допомагають слабшим учням.
Думаю, що лише вміле поєднання активних та інтерактивних технологій навчання, використання нестандартних уроків або елементів гри на уроці допомагає мені досягти успіху, урізноманітнити навчальний процес, зробити його цікавим та результативним. Усвідомлюю, що сучасна школа не може існувати без нових інформаційних технологій і тому ми повинні бути вчителями сучасного учня.          
Як керівник районного методичного об’єднання вчителів англійської мови постійно проводжу відкриті уроки, тренінги для молодих спеціалістів, майстер-класи, друкуюся у педагогічній пресі(Науково-методичний журнал «Англійська мова та література»)
Таким чином, щоб діти долали труднощі, розповідаю їм про англійську мову, англомовні країни, про їхні звичаї та традиції. При цьому проводжу активну діяльність, спрямовану на виховання позитивного ставлення до іноземної мови, культури у порівнянні з елементами національної культури та побуту своєї країни, тим самим виховую національний патріотизм у підростаючого покоління.
Уся моя праця спрямована на формування у школярів позитивного ставлення вивчення іноземної мови для набуття ними необхідних  мовних компетентностей до співжиття у європейській спільноті.






Список використаної літератури
  1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. – Львів, 2000. – 347с.
2.  Білоус О.О. Упровадження елементів національного виховання на уроках            англійської мови. // Англійська мова та література. – 2006. - № 2. – c.3 – 18.
3. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. – М., 1999. – 198c.
4.Великий тлумачний словник сучасної української мови. Уклад. і голов. ред. В.Т.Бусел. – К., Ірпінь: ВТ «Перун», 2003. – 1440 с.
5. Державна національна програма «Освіта, Україна ХХІ століття». – К.: Райдуга, 1994. – 64 с.
6. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – К.: Ленвіт, 2004. – 261 с.
7.Левитес Д.Г. Практика обучения: современные образовательные технологии. – Воронеж, 1998. – 773 с.
8.Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи -  Київ, 2010 р.
9. Політикіна Н.І. Використання автентичних текстів під час навчання усного мовлення // Англійська мова та література. – 2007. - №7. – c.7-9.
10. Половенко О.Б. Особистісно орієнтований підхід до навчання іноземної мови // Англійська мова та література. – 2004. - №1. – c. 10-11.
11. Радзієвська Т.В. Текст як засіб комунікації. – К., 1993. – 374 с
12.  Римаренко Ю.І. Національний розвій України. – К.: Вища школа, 1995. – 42 c.
13. Соколов А.В. Общая теория социальной коммуникации: Учебное пособие. – СПб., 2002. – 445 с.
14. Українська мова. Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів / За ред. С.Я.Єрмоленко. – К., 2001. – 570 с.
15. Хасевич С.С. Вивчення теми “Україна”.// Англійська мова та література. – 2008. - № 3. – c.7 – 15.
16.Яворська Г.М. Перспективна лінгвістика як дискурс: мова, культура, влада. – К., 2000.
17. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. – М.: Рус. яз, 1989. – 276 с.
18. Polupan A. P. Ukraine. – Харків.: Академія, 2000. – 46 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар